Hoe voorkom je een paniek aanval

Wanneer je het volgende weet kun je de zorgwekkende gedachtes die een aanval erger maken tegen gaan.

Rustig ademen
De ademhaling beheersen is de eerste stap om een paniek aanval de baas te zijn. Het doel is om een langzame ademstroom te genereren door lucht in en uit te ademen. Dit voorkomt hyperventilatie en de opbouw van carbon dioxide in het bloed.

Het helpt om te oefenen met bewust ademen wanneer je geen paniek aanval hebt. Dit stelt mensen die last hebben van paniek aanvallen in staat om ervaring te krijgen met de technieken die zijn ontwikkeld om de aanvallen tegen te gaan.

Hoe oefen je het rustig ademhalen:

Haal langzaam en gelijkmatig adem door de neus, en adem daarna uit tussen de lippen door.
Adem vijf seconden in, hou 1 seconde vast, en adem daarna rustig vier tellen uit.
Pauzeer 2 seconden, en herhaal.
Herhaal dit enkele keren totdat je het gevoel krijg dat het lichaam weer kalm wordt.

Spier ontspanning
Een andere strategie die help is te leren om het lichaam te ontspannen.

Deze techniek behelst het spannen en ontspannen van verschillende spier groepen. Dit verlaagt de algemene spanning en stress niveaus die bijdragen aan paniek aanvallen. Start bij de voeten en werk omhoog naar het voorhoofd.

Span de spieren tijdens het diep inademen, hou een paar seconden vast en laat de spanning los tijdens het uitademen. Ga omhoog langs het lichaam, één spiergroep tegelijk.

Mindfulness en cognitieve gedragstherapie
Kalm ademen kan helpen bij de vermindering van heftige reacties in de hersenen. Mindfulness is de kunst van het accepteren van gedachtes wanneer ze komen, maar ze niet te groot op te blazen. Het is een mentaal raamwerk, ontwikkeld om mensen bij de les te houden zonder de stress momenten van het leven te over-analyseren.

Mindfulness bevat veel ontspanning en meditatie technieken.

Paniek aanvallen kunnen ontstaan uit gedachtes die uitlopen tot diepgewortelde zorgen. Cognitieve gedragstherapie is een effectieve, duurzame behandeling voor de beheersing van paniekaanval-symptomen.

Cognitieve gedragstherapie is een hulpmiddel voor mensen die herhaaldelijk last hebben van paniek aanvallen. Het gaat de strijd aan met angstige gedachtes. Waar ben je bang voor? Is er bewijs die jouw angsten bevestigt? Een hulpverlener kan een persoon uitrusten met de gereedschappen om met succes een paniek-aanval te beheersen.

Psycholoog Rotterdam: je leven verandert

https://www.depsycholoog.nl/rotterdam/