Interview met de verkoopdirecteur

Zaken doen is onmogelijk zonder verkoop. En in omstandigheden van verhoogde concurrentie moet de verkoopstrategie competent en effectief zijn. Hiervoor – gewoon iets – moet je een echte professional vinden, een verkoopdirecteur.

Het hoofd van de verkoopafdeling is een specialist die allereerst de organisatie van het werk van de afdeling op zich neemt: het uitvoeren van het gestelde verkoopplan en het opleiden van managers. Communicatie met klanten en partners om de loyaliteit van de markt te behouden, kan als een afzonderlijke taak worden genoemd. De specialist moet de zoekkanalen van klanten begrijpen, verfijnen en voortdurend aanvullen.

Misschien wel een van de meest uitdagende interviews is het interview met het hoofd van de verkoopafdeling. Het is de moeite waard om op te letten hoe de kandidaat zichzelf verkoopt, heeft hij u voor zich gewonnen? Als dat zo is, dan is het leuker, het is jouw taak om een ​​effectieve leider te herkennen.

Waar ik ook werkte, het hoofd van de verkoopafdeling was de ‘speelcoach’ en verkocht altijd zichzelf.

Personal selling stelt u in staat om in de markt te blijven en dit helpt bij noodsituaties. Bijvoorbeeld aan de vooravond van de oplevering van het project, wanneer de klant weigerde te posten en dringend een andere moet zoeken. Vergaderingen, telefoontjes en correspondentie helpen, naast het voor de hand liggende geldelijke resultaat, om kennis over het product te organiseren, dit vergemakkelijkt het proces van kennisoverdracht aan nieuwe medewerkers. Door deel te nemen aan de uitvoering van reeds verkochte projecten, kunt u interne processen aanpassen en verbeteren. De directeur evalueert salesmanagers adequaat, op basis van de resultaten van zelfstandige verkoop, dit heeft gevolgen voor de autoriteit van de leider in het team en de sfeer in het team.

Ik ben ervan overtuigd dat het alleen mogelijk is met constante communicatie met klanten een succesvolle productverkoopstrategie te ontwikkelen. Tegelijkertijd beperkt de aansturing van de verkoopafdeling zich niet alleen tot het nakomen van financiële verplichtingen. Onderwijstalent is ook vereist, aangezien de meeste kandidaten geen ervaring hebben of slecht navigeren door het product, dit is de specificiteit van de markt. Creatieve vaardigheden zijn ook erg belangrijk op het werk. De praktijk leert dat klanten steeds minder tijd hebben om een ​​briefing voor te bereiden, en de concurrentie voor dit budget is zeer groot. Daarom, hoe eerder u met een idee komt, hoe groter uw kansen om het uit te voeren.

Waar we op moeten letten:

  • Is de kandidaat voorbereid? Wat weet hij over uw bedrijf, wat ziet hij als concurrentievoordeel? Wie uit zijn klantenportfolio heeft mogelijk interesse in uw product?
  • Hoe werkt een leider met zijn team? Weet hij hoe hij moet delegeren? Wat als de manager zijn plan een maand of drie niet nakomt?
  • Gebruikt CRM een systeem? Vraag me u te vertellen welke belangrijke indicatoren daar noodzakelijkerwijs zijn opgenomen? Waarom zijn ze nuttig, hoe helpen ze bij het plannen en verkopen?
  • Verkoopt hij zichzelf? Als de kandidaat zegt dat zijn baan een tactisch onderdeel is, en verkoop is de zaak van managers, bedenk dan of je zo’n specialist echt nodig hebt? Gewoonlijk verkopen waardige kandidaten samen met hun managers, en laten met hun voorbeeld zien hoe ze de klant kunnen verslaan.
  • Vraag een paar uitdagende klanten. Hoe vertelt de kandidaat over het succes / falen bij deze opdrachtgever?
  • Goochelt de kandidaat met de namen van klanten? Weet hij echt wie de beslissing neemt in dit of dat bedrijf waar hij het over heeft?
  • Zorg ervoor dat u over verwachtingen praat. Waar streeft de kandidaat naar? Wat wil hij vermijden? Om aan beide kanten tijd te besparen, kunt u zelfs met deze vragen beginnen.
  • Vraag hoe de manager voor u gaat werken? Wat ga je doen in de eerste maand en in de tweede en derde maand? Als hij zegt dat hij pas over 3-6 maanden zal beginnen met verkopen, denk er dan over na. Een succesvolle verkoopleider begint in de eerste week met verkopen.
  • Doe alleen een bod als u volledig zeker bent van de kandidaat, ook al vereist dit 3-4 ontmoetingen. En vergeet de aanbevelingen niet, ze kunnen niet alleen van de voormalige werkgever worden overgenomen, maar ook van klanten.

global recruitment

https://www.globalrecruitment.info/