Lateraal denken

marketing book

We vervolgen een reeks zeer korte recensies van de beste boeken over psychologie volgens Tom Butler-Boudon. De beurt aan het populaire boek “Lateral Thinking” van psycholoog en strijder voor creativiteit Edward de Bono is gekomen.

Kernideeën van het boek:

Lateraal denken is een manier om creatief te denken. Het doel is om tot inzicht te komen.

Meestal denken we in patronen, zoeken we patronen in de wereld om ons heen, ontvangen en verspreiden we nieuwe informatie in overeenstemming met wat we al weten. Daarom zijn nieuwe ideeën zo moeilijk om wortel te schieten. Om hun plaats in te nemen, hebben ze een conflict nodig met oude ideeën. Lateraal denken helpt een nieuw idee de geest binnen te dringen, niet door conflicten, maar door inzicht.

Humor is een goed voorbeeld van out-of-the-box denken.

Ons cultuur- en onderwijssysteem moedigt verticaal denken aan – logica en rationaliteit. Verticaal denken helpt ons, maar het is vaak nodig om verder te gaan dan sjablonen.

Lateraal denken kan en moet worden getraind. Voor deze:

  • – twijfel aan uw aannames;
  • – brainstorm;
  • – zoveel mogelijk alternatieve opties uitdrukken of, omgekeerd, het aantal voorgestelde ideeën beperken;
  • – zoek naar overeenkomsten in totaal verschillende situaties;
  • – bekijk de situatie van de andere kant;
  • – benadruk het hoofdidee.

Het belangrijkste bij lateraal denken is niet gelijk te hebben, maar effectief te zijn. Het is niet nodig om fouten te vermijden, het is belangrijker om zoveel mogelijk ideeën naar voren te brengen, zij het vreemde.

Hoe te begrijpen dat een idee de vrucht is van innerlijk inzicht? Eenmaal geopend, lijkt het duidelijk.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

instagram marketing

https://marketingbook.shop