Er zijn minder middelen beschikbaar in kleine organisaties dan dat er zijn in grotere organisaties. De budgetten zijn een stuk smaller, dit geldt voor iedere bedrijfsonderdeel, en dus ook voor de planning. Bijvoorbeeld een marketingplan, een plan om uw marketing factoren goed in te richten. Marketing is een cruciale factor om klanten binnen te halen. Doet u niet aan marketing, dan kan het aantal klanten in potentie lager zijn. In potentie minder klanten betekend waarschijnlijk ook minder winst. Zonder degelijk plan is het lastig om klanten te aquiseren, en om deze te behouden. In deze blog leest u over de mogelijkheden van de onderdelen binnen een marketingplan, en hoe u slechts 20 minuten kwijt hoeft te zijn aan het samenstellen van een marketingplan.
Veel mensen verwarren marketing vaak met het reclamewezen. Deze twee zaken overlappen elkaar deels, maar zijn zeker niet inwisselbaar met elkaar. Marketing is namelijk veel ruimer dan enkel reclame. Mochten wij het begrip voor marketing bepalen dan zou het zijn: “Alle onderdelen waar een bedrijf aan werkt om een product of dienst beter te kunnen verkopen”. Dit is een hele brede definitie, marketing is natuurlijk ook een heel erg breed veld. De onderdelen benoemt in de definitie maken het breed, deze kunnen namelijk intern zijn maar ook extern. Bijvoorbeeld gericht op de interne processen of juist erg extern gericht op de klant. Deze interne en externe factoren benoemen wij als volgt:
INTERNE Factoren Een organisatie die marketingbewust is houdt intern rekening met de volgende onderdelen: – Strategie – Structuur – Systemen – Leiderschap – Personeel – Vaardigheden – Distributie – Producten/Diensten
EXTERNE Factoren Extern zijn dit de volgende onderdelen: – Branche-aantrekkelijkheid – Trends en ontwikkelingen – Communicatie — Kanalen — Media — Boodschap – Klant — Segmentatie — Klantprofiel
Wil je als bedrijf succesvol zijn dan zul je op alle bovenstaand genoemde onderdelen moeten kunnen presteren. Alles hangt samen. De reclameboodschappen die gecommuniceerd worden moeten kunnen worden waargemaakt door de interne organsatie. Adverteer je met vaardig personeel, dan moet je dat intern voor elkaar hebben. De trends en ontwikkelingen in de gaten houden is ook een vereiste om de ontwikkeling van producten en diensten goed te kunnen sturen.
Natuurlijk blijft het richten op de uiteindelijke klant wellicht het leukste aan het ondernemersschap, of de taken uitvoeren waardoor u ondernemer bent geworden. U heeft een goed product of dienst en wilt deze verkopen of uitvoeren. Een goed marketingplan zorgt ervoor dat klaten niet teleurgesteld zullen raken. U heeft na het uitvoeren van een marketingplan heel duidelijk in beeld wat u intern moet doorvoeren, en hoe uw klanten het beste te bereiken zijn. Helaas hebben weinig ondernemers de juiste kennis en expertise om een goed onderbouwd marketingplan op te kunnen stellen. Natuurlijk zijn er veel externe opties om door te voeren. Denk aan adviesbureaus, training en zelf op onderzoek uitgaan. Achtereenvolgens zijn deze zaken helaas kostbaar (erg duur), zeer tijdrovend of vereisen ze toch nog wel veel kennis van het vak.
20 minuten van uw tijd
Wij hebben bij Scripted gelukkig de oplossing gevonder voor de drukken onderners zonder geld en tijd. U hoeft slechts 20 minuten van uw tijd vrij te maken om een plan op te stellen. Een plan waar u zekerheid uit kunt putten en waar uw ideale marketing beschreven staat. Een plan waar u op terug kunt vallen en zelf veel van kunt leren. We houden bij het opstellen van een rapport met allerlei dingen rekening. Denk hier aan de volwassenheidsfase van uw onderneming, de concurrentie en uw klantprofielen. Ga simpelweg een gesprek aan met onze online consultant en ervaar het gemak!
Teun Koldeweij Oprichter Scripted Consultancy
|
https://www.scriptedconsultancy.com/blog/323938_groeien-met-een-goed-plan |